”Visst går det att driva motorcykelbutik i Malmö”

Motorcykelbranschen upplever ett rejält uppsving. Under årets första fyra månader ökade antalet nyregistrerade motorcyklar med 12 procent jämfört med samma period förra året. Det märks när vi besöker Probike på Lundavägen en varm och solig försommarfredag.

Många kontakter och gedigen kunskap om branschen

- Intresset är stort för att köpa motorcykel. Vi har funnits i Malmö i två år. Redan första året gjorde vi ett starkt resultat och den positiva trenden fortsätter, säger platschefen Richard Nordfeldt.

Probike startade 1984 i Stockholm och har idag butiker i Stockholm, Göteborg, Helsingborg och Malmö. Malmöbutiken öppnade våren 2014 i Wihlborgs fastighet på Lundavägen 140.

- Det fanns en föreställning om att det inte skulle gå att driva MC-butik i Malmö, bland annat eftersom den återförsäljare som tidigare låg i våra lokaler gick i konkurs. Men vi har bevisat att det faktiskt går, och att det går att göra det bra, säger Richard Nordfeldt.

Richard har jobbat i MC-branschen i hela sitt liv och har därmed många kontakter och en gedigen kunskap om branschen. Han handplockades till tjänsten som platschef på Probike och började i februari 2014. I mars samma år öppnade butiken.

Varit med och utformat butiken på Lundavägen

- När vi tog över lokalen var det bara ett tomt skal. Jag har varit med och utformat butiken och anställt alla medarbetare. Efter många år i branschen visste jag vilka som var duktiga och skulle kunna fungera tillsammans, berättar Richard.

Probike lagerhåller ett stort antal motorcyklar för att kunderna ska kunna få sin motorcykel snabbt. Varje märke har sin egen avdelning i butiken.

- Det är fortfarande mest killar som köper motorcyklar, men antalet tjejer blir fler och fler. Intresset är stort – det märkte vi när vi ordnade en tjejkväll och det kom över 50 personer. Vi har också en speciell avdelning med MC-kläder för tjejer.

Richard Nordfeldt ser positivt på framtiden. Han är nöjd med att ha skapat ett sammansvetsat team och välfungerande interna processer. Att det går bra för branschen som helhet är naturligtvis en stor fördel.

- Dessutom säljer vi märken som ligger rätt i tiden, med kontraster som Harley Davidson och BMW och de italienska Motoguzzi och Vespa. En ny trend är också att man bygger om sin motorcykel och gör den personlig. Vissa gör det själva och andra tar hjälp av oss.

Själv äger Richard Nordfeldt ingen motorcykel. Med en butik full av märken och modeller behövs det inte. Här finns möjlighet att välja hoj efter dagsform och humör.

 

2016-06-01