”Mitt jobb är att göra hyresgästerna nöjda”

”Wihlborgs, det är Lundgren”, svarar Sten i luren samtidigt som vi rullar ner från Ideon mot Gastelyckan för att tanka. Sten Lundgren är fastighetsvärd på Wihlborgs. Under en dag följer vi honom i hans arbete och får bekräftat hur viktiga våra fastighetsvärdar är för att våra hyresgäster ska få en bekymmersfri vardag.

"Allt löser sig"

Vi har under vår korta biltur hunnit prata om allt mellan himmel och jord. Väder och vind, barn och barnbarn, veteranbilar och motorcyklar. Åter till telefonsamtalet. På andra sidan luren finns Kerstin, anställd på vårdcentralen Capio i Stens fastighet Bytarebacken vid Clemenstorget. Det regnar tydligen från taket på våning 2. Ändrade planer. Ingen tid att tanka gasbilen. Mot vårdcentralen.

Väl på plats på vårdcentralen möts vi av Kerstin. Hon pekar på dörrkarmen där det droppar vatten. På golvet ligger det blöjor för att torka upp vattnet. Trots det jobbiga läget är det glatt humör från allas håll. "Allt löser sig", säger Sten innan vi far iväg på nya uppdrag. Sjuksköterkorna ler och vinkar av oss. Läckaget, som beror på en glipa i avloppsröret från våningen ovanför, är tillfälligt lagat med hjälp av två killar från PEAB. Priset blev en våt tröjärm för Sten.

Mitt jobb är att göra hyresgästerna nöjda

"Det gäller att ha bra kontakt med sina hyresgäster", berättar Sten när vi åker ut från garaget upp mot Clemenstorget. Han berättar om sin tid som fastighetsvärd. Sten kom in i Wihlborgs för tio år sedan. Innan dess jobbade han för ett annat företag som blev uppköpt av Wihlborgs, även där jobbade Sten i rollen som fastighetsvärd. "Som fastighetsvärd måste man ibland göra mer än det som egentligen ingår i ens arbetsuppgifter. Men det gör inte mig något. Mitt jobb är att göra hyresgästerna nöjda och jag gillar att umgås och träffa människor", berättar Sten.

Vid lunch åker vi till en restaurang på Gastelyckan. "Jag betalar", säger Sten, "sån är jag". Efter en grekiskinspirerad lunch tillsammans med Stens kollega Henrik åker vi via gasstationen till Stens andra fastighet, Psykiatricentrum där det finns både mottagningar och vårdavdelningar. Sjukhuset som är en av Wihlborgs största fastigheter drivs av region Skåne. I den ljusa entrén sitter Åsa. Vi stannar för att hälsa. Vad som bör noteras är att alla vi mött under dagen vet vem Sten är och hälsar glatt på oss var vi än kommer.

"Vem är detta då", frågar Åsa och slänger en blick mot mig. "Det är min nya fru", säger Sten utan att röra en min. Åsa och jag bryter ut i skratt. Den humoristiska jargongen är genomgående i alla Stens konversationer.

Det blir vad man gör det till

Det är lätt och roligt att hänga med Sten. På sjukhuset byter vi ett lås och inspekterar fågelägg på taket. Innan hemgång dricker vi kaffe i cafeterian. Rollen som fastighetsvärd är stimulerande. Ingen dag är den andra lik. Det är ett jobb med frihet under ansvar. "Allt blir vad man gör det till", säger Sten och sippar på sitt kaffe. Jag kan inte göra annat än att hålla med.

 

Text och foto: Ellen Westerberg

2016-05-23

 

Toppbetyg bland kunderna

För att ta tempen på vad våra hyresgäster tycker om Wihlborgs görs vartannat år en kundundersökning. Årets resultat landade på 4,13 på en femgradig skala. Det är det bästa resultatet sedan vi började mäta 2003. I 2014 års mätning var betyget 3,89.

30 procent av Wihlborgs kunder är mycket nöjda, jämfört med 17 procent år 2014. Upplevelsen av bemötande, tillgänglighet och återkoppling vid felanmälan är de faktorer som är utmärkande för en mycket nöjd kund hos Wihlborgs.

Högsta medelbetyg får Wihlborgs för fastighetsvärdarnas bemötande och tillgänglighet.