Knowit växer på Ideon i Lund: ”Självklart att sitta kvar i Node”
Knowit Connectivity trivs mitt i forskningsbyn Ideon Science Park. Connectivity är ett affärsområde i digitaliseringskoncernen Knowit med ett brett kunderbjudande och expertis inom allt från mjukvaruutveckling till applikationsförvaltning. Konsulterna från Knowit Connectivity fungerar som en förlängning till kundernas R&D-avdelningar, och sådana finns det gott om i Lund i allmänhet och på Ideon i synnerhet.
– De senaste tre åren har vi ökat andelen inhouseleveranser, alltså projekt där vi sitter i våra egna lokaler i stället för ute hos kunderna. Samtidigt har vi vuxit från 15 till 40 anställda. För att få plats med fler medarbetare och fler inhouseprojekt, behövde vi större lokaler, berättar Camilla Maricic, Site Manager på Knowit Connectivity.
”Självklart att sitta kvar i Node”
Eftersom Knowits leveranser omfattas av sekretess var det viktigt att den nya lokalen kunde uppfylla vissa säkerhetskrav. Ett prototyplabb med en speciell typ av eltillförsel och ventilation var ett annat måste.
– Vi hade kunnat flytta till en annan byggnad, men för oss var det rätt självklart att sitta kvar i Node. Läget är perfekt för vår typ av verksamhet och samarbetet med Wihlborgs fungerar supersmidigt, säger Camilla Maricic.
Alldeles bredvid Node ligger grannfastigheterna Cube och Bricks. Företag, anställda och arbetsgivare kan ta del av hela det generösa serviceutbudet som trion av hus erbjuder.
– När vi har event eller liknande beställer vi alltid maten från restaurangerna Eatery eller Bricks Eatery, och när vi går ut på lunchen stannar vi ofta här på Ideon. Jag tycker att man har gjort ett jättebra jobb för att skapa en gemytlig känsla i området, säger Camilla Maricic.
Andra hand och återbruk i första hand
Flytten till de nya lokalerna i Node gjordes med hållbarhet och återbruk i fokus. Kopparplåtar från en gammal restaurang blev iögonfallande stänkskydd till det nya köket, och mattor från tidigare kontorsbyggen passade in i designkonceptet som togs fram tillsammans med Addentity Interiör.
– Jag tror att många fastighetsägare hade tyckt att det var ett jobbigt krav att så mycket som möjligt skulle vara återbruk, men Wihlborgs har uppmuntrat detta. Det har inte varit ett problem utan något kul och lärorikt, säger Camilla Maricic.
Nystarten har engagerat medarbetarna
På frågan om vad hon är mest nöjd med på det nya kontoret kommer svaret snabbt.
– Vi ville ha ett mörkt kök med en industriell känsla som matchar vår identitet som ett techbolag med fokus på R&D. Jag tycker verkligen att vi har lyckats förverkliga den visionen.
Medarbetarna har varit högst involverade under planering och utformning av det nya kontoret. Till exempel har kollegorna jobbat tillsammans på ett konstprojekt i form av ett stort träd som nu möter besökare när de kliver in på kontoret. När en anställd efterfrågade en gaminghörna såg Camilla Maricic till att lösa det.
– Jag tror att det är jätteviktigt för människor som tillbringar 40 timmar på jobbet att känna sig involverade i utformningen av kontoret. Projektet har blivit mycket roligare till följd av att alla har varit med. Tillsammans har vi skapat vårt ”forever home”.
