Hoppa till innehåll

Wihlborgs stärker erbjudande inom arbetsplatsrådgivning

Attraktiv arbetsgivare

Signalen från Wihlborgs hyresgäster och nätverk är tydlig: Att kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats för sina medarbetare och göra kontoret till en del av hela arbetsgivarvarumärket blir allt viktigare.

Kvadratmeter, placering och planlösning är för all del fortfarande viktiga frågor för den som söker nya lokaler för sin verksamhet. Wihlborgs ser nu hur en annan typ av frågor hamnat i strålkastarljuset: att visualisera och främja företagskulturen, varumärket, hållbarhetsagendan och samtidigt möta individuella behov.

3.png
Det är lätt att man börjar förändringsresan i fel ände. De praktiska vägvalen är sin sak, men de bör komma efter en rannsakan om organisationens syfte, menar Anna Nambord, affärsutvecklare och arbetsplatsrådgivare på Wihlborgs.

- Lokaler med närhet till kommunikationer, bra serviceutbud och med flexibla kontorslösningar slår ännu högre idag. Många arbetsgivare har blivit mer medvetna om vikten av att kunna erbjuda en attraktiv arbetsplats för att behålla kompetens och stärka samarbetet internt, säger Anna Nambord, affärsutvecklare och arbetsplatsrådgivare på Wihlborgs.

AI-studier visar på rörelse och eftertanke

Under de senaste två åren har Wihlborgs gjort en hel del efterforskning för att ta reda på hur arbetsgivare och medarbetare påverkats av pandemin och hur de ser på framtidens arbetsliv. Två olika AI-studier har genomförts och därtill många samtal, både individuella och i rundabordsformat.

- Vi kan konstatera att många aktörer börjat testa nya arbetssätt och att många valt någon form av hybrid- eller flexibilitetslösning, med till exempel tre dagar på plats och två dagar hemifrån.

"Alla andra får"

Men det är lätt att man börjar förändringsresan i fel ände, menar Anna Nambord. De praktiska vägvalen är sin sak, men de bör komma efter en rannsakan om organisationens syfte. Det är lätt att hamna i ”föräldrafällan” och landa i något bara för att ”alla andra får”. Det är bra att känna till hur andra gör, men sen gäller det att gå sin egen väg – och förklara varför.

- Arbetskulturfrågan, vilken typ av organisation vi är, hur och var vi arbetar bäst ihop och varför vi finns för våra kunder är viktigt att börja med. Och sen koppla på hur vi kan manifestera och visualisera det i lokaler, policys, förmåner och ledarskap. Det finns inte en vinnande strategi eller en lätt quick-fix i detta.

Hänsyn till alla medarbetares behov

Förespråkarna för flexibilitet och hemarbete hörs ofta mest, menar Anna Nambord.

- Men det finns även de som kan uppleva det som en utmaning både fysiskt och psykosocialt att utgå från hemmet. Inkluderingsfrågan och frågor om jämställdhet får också en ny dimension i en hybridvardag, då några är på plats och andra är på distans.

4.png

- Varken arbetsmiljölagen eller arbetsgivaransvaret går att förhandla bort. Vi kommer behöva fortsätta att satsa på teknik, arbetsplatskultur, kontorsdesign och ledarskap för att utveckla effektiva och hälsosamma arbetssätt.

Arbetsplatsen potentiell framgångsfaktor

Anna Nambord tycker att vi befinner oss i en spännande tid med goda möjligheter för arbetsgivare att profilera sig.

- Jag tror att de som vågar sticka ut när det gäller kontorsdesign, flexibla arbetstider och genuint satsar på hälsa kommer stå som vinnare när det gäller attraktionskraft avseende talanger. Allt fler medarbetare vill ha en autonomi att besluta när och var man arbetar, men samtidigt vara del av ett sammanhang som man kan vara stolt över - och gärna kunna visa upp för andra. Dessutom kommer samarbete, välbefinnande och stolthet stärkas och det vet vi påverkar resultaten direkt.

Välkommen att kontakta oss

Vi på Wihlborgs märker att samtalen kring ett hållbart arbetsliv med livskvalitet och hälsa i fokus ökar. Därför satsar vi på än mer på rådgivning och stöd i processen. Om ni är kund hos oss idag och skulle vilja ha inspiration, bollplank eller en workshop kring nya förutsättningar och framtida behov - hör gärna av er till oss. Det gäller även dig som inte hyr lokaler av oss idag men som är går i tankarna på att hitta en ny set-up och vill ha tips på vad man bör tänka på.
Mer om vår rådgivning

Hör av dig till någon av våra förvaltare eller till vår arbetsplatsrådgivare Anna Nambord på 040-690 57 54 eller anna.nambord@wihlborgs.se.

Anna Nambord har en bakgrund som HR-chef och hållbarhetschef och arbetar idag med rådgivning kring framtidens arbetsplats.


Våra senaste artiklar

Wihlborgs inför Skånetrafikens periodbiljetter som löneförmån
Wihlborgs inför Skånetrafikens periodbiljetter som löneförmån

Attraktiv arbetsgivare

Wihlborgs inför Skånetrafikens periodbiljetter som löneförmån

För att göra det enkelt för medarbetare att resa hållbart till jobbet har Wihlborgs infört Skånetrafikens periodbiljetter som löneförmån. Wihlborgs är ett av de första företagen i Skåne att erbjuda löneförmånen som är en del av Skånetrafikens nya koncept Företag Komplett.
"Hos oss utbildas framtidens förändringsagenter"
"Hos oss utbildas framtidens förändringsagenter"

Kundstories

"Hos oss utbildas framtidens förändringsagenter"

Malmö universitet är det okonventionella lärosätet som går i fast takt med samhällsutvecklingen. Tack vare tidiga erfarenheter av att arbeta gränsöverskridande – mellan fakulteter, discipliner och nationer – har universitetet en viktig roll när det kommer till framtidens utmaningar, menar rektor Kerstin Tham.