Hoppa till innehåll

Malin gjorde praktik på marknads- och kommunikationsavdelningen

Malin Hansen läste strategisk kommunikation vid Lunds universitet och sökte praktik på Wihlborgs för att närma sig arbetsmarknaden och få en bättre förståelse för vad hon vill jobba med. På Wihlborgs marknads- och kommunikationsavdelning bidrog hon med kunskaper i grafisk kommunikation och ett gediget målgruppstänk. Vad tyckte hon om sin praktik? Vi har frågat!

Värderingar är viktigt för mig, att det är en bra organisation. Jag vill vara någonstans där alla får säga sin åsikt och alla får delta.

Malin Hansen, praktikant på Wihlborgs hösten 2021
Malin Hansen, praktikant på Wihlborgs hösten 2021

Vilken utbildning gick du när du gjorde din praktik hos oss?

-  Jag gick kandidatprogrammet i strategisk kommunikation med inriktningen digitala medier. Det var mer inriktat på produktion och digital kommunikation än det mer allmänna programmet i strategisk kommunikation.

Hur kom det sig att du sökte praktik på Wihlborgs?

-  På kandidatprogrammet gjorde jag och några kursare ett projekt åt Wihlborgs där vi skapade en kommunikationsstrategi åt Prisma, Wihlborgs kontorshus i Oceanhamnen. Det var så jag kom i kontakt med Wihlborgs marknads- och kommunikationsavdelning. Vi gjorde en digital presentation av strategin och Wihlborgs var väldigt entusiastiska. Jag och mina kursare förväntade oss att några stycken från Wihlborgs skulle lyssna, men samma dag som presentationen skulle hållas fick vi veta att hela organisationen hade fått länken till presentationen så det var fler betydligt fler som lyssnade än vad vi hade förvntat oss.

-  Jag fick ett bra intryck av Wihlborgs och det kändes som att man brydde sig mycket. Jag har tidigare genomfört flera kursprojekt åt olika uppdragsgivare men Wihlborgs var de som visade störst intresse och engagemang. Jag kände också att en termins praktik var en bra övergång efter 1,5 år av hemmastudier.

Hur såg din bild ut av Wihlborgs innan du började praktisera här?

-  Jag hade en väldigt positiv bild. Wihlborgs kommunicerar mycket om Great Place To Work och har ett starkt fokus på employer branding och sin organisationskultur. Man visar att man värderar sina medarbetare. Wihlborgs är inte de enda som gör det men det kändes som att det var mer än fina ord eftersom jag haft kontakt med flera kommunikatörer på marknads- och kommunikationsavdelningen sedan tidigare.

Vad gjorde du under en vanlig praktikvecka?

-  Mycket av det jag gjorde var grafiskt material. Det var en del trycksaker och bilder till sociala medier. Det kunde vara allt ifrån kanelbullekort till roll-ups och vepor. Jag såg över och skapade nya mallar för vår kommunikation och tog fram en strategi för rekryteringsannonser. Videoredigering var också något jag fick jobba med. Jag arbetade mycket tillsammans med webbansvarig och följde hennes arbete med webben i allt ifrån strategi till utveckling och användarvänlighet. Det passade mig väldigt bra eftersom jag har en bakgrund inom webbpublicering och jobbade som kommunikationskonsult och webbredaktör på Campus Webbyrå vid sidan av studierna.

Vilken nytta hade du av din utbildningsbakgrund på din praktikplats?

-  Mycket av det jag läste under mitt program handlade om hur man når ut i det digitala, vad man ska tänka på när man designar, hur ska man uttrycka sig på ett enkelt sätt. Både vad gäller sociala medier, video och tryck. Det handlar om anpassning av budskap, målgruppstänk och att sätta sig in i vad den specifika målgruppen behöver veta. Det påverkar allt man kommunicerar varenda dag.

Vad förvånade eller överraskade dig under din praktiktid?

-  Jag blev förvånad över att det var så få kommunikatörer på Wihlborgs marknads- och kommunikationsavdelning. När jag hade kontakt med Wihlborgs under kursprojektet hade jag kontakt med tre av medarbetarna på avdelningen; en av marknadsprojektledarna, den grafiska designern och webbansvarig. Utifrån kvalitén på det som kommunicerades och publicerades i sociala medier och på webben trodde jag att de var betydligt fler i teamet än fem personer.

-  Jag hade en förhoppning om att få delta i både det strategiska och praktiska arbetet och ville därför välja en praktikplats där jag fick göra så mycket som möjligt. Så var det även under min praktik. Även om det fanns en grafisk profil som jag följde när jag designade välkomnades alltid förslag och nya idéer. Jag hfick dessutom vara med i mycket av det strategiska arbetet och ge mina förslag och synpunkter i samband med det.

Vad var roligast?

-  Jag gillar när man får skapa något från grunden och se det produceras. Som student gör man saker för att lära sig men under min praktik kom sakerna jag skapade faktiskt till användning.

Vad tog du med dig från din praktiktid på Wihlborgs?

-  Det var en bra erfarenhet. Jag fick en inblick i vad jag kan tänka mig att jobba i för typ av organisation framåt. Värderingar är viktigt för mig, att Wihlborgs är en bra organisation. Jag vill vara någonstans där alla får säga sin åsikt och där alla får delta.

Vilka tips har du att ge till den som funderar på att söka praktikplats hos Wihlborgs?

-  Att inte vara rädd att ta kontakt. Jag hörde av mig till marknadsprojektledaren som jag hade som kontakt med, på LinkedIn. Men man kan ju även ringa eller höra av sig på annat sätt för att visa att man är intresserad.