Wihlborgs hyr ut till Exakta i Malmö

Wihlborgs har tecknat ett tolvårigt hyresavtal med Exakta om 10 700 kvm produktionsyta och 4 000 kvm kontor i Norra Hamnen i Malmö.

Exakta är idag en av Sveriges ledande grafiska koncerner och erbjuder en mängd kommunikationsrelaterade tjänster, både konceptuella, digitala och tryckta.

Företaget är ett privatägt aktiebolag som befinner sig i stark tillväxt och expanderar såväl organiskt som via förvärv. Verksamheten som är koncentrerad i Malmö, Borås och Hässleholm har ca 260 anställda och en omsättning på ca 500 miljoner kronor.

I januari 2019 flyttar Exakta in sin produktion i fastigheten Stenshuvud 3 i Norra Hamnen i Malmö och i oktober flyttar man även sitt huvudkontor till samma fastighet. Man slår då samman fyra enheter som alla suttit på olika platser i Malmö och bildar en stor enhet i Norra Hamnen.

Norra Hamnen i Malmö har ett perfekt läge nära både sjöväg, järnväg och motorväg och det finns planer på en rejäl utbyggnad av området med fortsatta satsningar i infrastruktur och etableringsmöjligheter.

-        Malmö växer åt flera håll och genom att samlokalisera Exaktas verksamhet till en effektiv enhet i ett intressant geografiskt läge får området som helhet ytterligare växtkraft, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs Fastigheter.

-        Det är en utmanande tanke att flytta hela verksamheten i Malmö till ett och samma ställe. Wihlborgs har från första mötet varit en trygg partner och hjälpt oss att hitta en bra lösning. Den erfarenhet och bredd som Wihlborgs har är av stort värde för Exakta. Vi känner oss trygga med att komma i mål i våra nya lokaler på bästa sätt, säger Håkan Larsson, koncernchef på Exakta.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 39,4 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,9 Mdkr.

Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef, 040-690 57 31