Wihlborgs hyr ut butikslokal till Emmaus Björkå

Wihlborgs har tecknat hyresavtal med Emmaus Björkå som öppnar en stor second hand-butik på Södra Förstadsgatan 14 i centrala Malmö.

Den 1 juli slår Emmaus Björkå upp portarna för en butik på 1 450 m² i fastigheten Elefanten 40 som ligger i korsningen Storgatan/Södra Förstadsgatan.

-       Emmaus Björkå blir ett spännande tillskott till cityhandeln i Malmö. Det är glädjande att få en hyresgäst som bidrar till återbruk och som har fokus på en cirkulär affärsmodell mitt i city. Via ett grönt hyresavtal bidrar vi som fastighetsbolag dessutom med bland annat förnybar energi till butiken. Vi ser fram emot att samverka med Emmaus Björkå för att tillsammans utveckla ett hållbart Malmö, säger Staffan Fredlund, miljöchef på Wihlborgs.

-       Det är helt självklart för oss att second hand är en nyckel i hela den omställning som Sverige är inne i. Därför är det också ett naturligt steg att när en ny butik nu öppnar i Malmös kanske bästa affärsläge, så är det också en som helt och hållet fokuserar på miljömässig och social hållbarhet, säger Sara Lindgren, driftschef på Emmaus Björkå.

I fastighetens bottenvåning finns även Gina Tricot, Espresso House och Pressbyrån. Resterande våningar består av kontorslokaler för Tullverket och Malmö stad. Våren 2019 frigörs ca 9 000 m² kontorsytor när Tullverket flyttar till Wihlborgs kontorsprojekt Dungen i Hyllie.

Fastigheternas bokförda värde uppgår till 33 mdkr med ett årligt hyresvärde om 2,4 mdkr.

Anders Jarl, vd, 040-690 57 10
Staffan Fredlund, miljöchef, 040-690 57 76