Hoppa till innehåll

Wineally växer och vill skapa mer teamkänsla med större lokaler i Prisma

Med en vindatabas som innehåller över 700 000 viners individuella smak-DNA och ett nyligen signerat avtal med världens största take away-plattform med 624 000 restauranger i 24 länder är potentialen i Wineallys affär onekligen stor. Nu flyttar bolaget in i större ytor i fastigheten Prisma för att förbereda sig för ytterligare tillväxt.

Wihlborgs är stolta över att vara hyresvärd och arbetsplatspartner för många av de mest spännande entreprenörsbolagen i Öresundsregionen. Ett av dessa är SaaS-bolaget (Software as a Service) Wineally, som erbjuder digitala lösningar för hela vinbranschen. Genom Wineallys Wine & Food Matcher, tillgänglig via anslutna vinbutiker online eller på restauranger som vill erbjuda ultimata mat & vinupplevelser, finner användaren snabbt det bästa vinet baserat på val av maträtter och till exempel pris.

Tydligt intresse för Wineallys tjänster

Vi träffar grundaren Ole Nielsen som är serieentreprenör och som innan han startade Wineally varit vinhandlare i 17 år. Han berättar att ett antal internationella marknadsundersökningar visar att 73 – 88% av vinkonsumenterna är intresserade av Wineallys världsunika tjänster. Inom restaurangbranschen har behovet av ett enkelt kunskapsstöd dessutom ökat efter pandemin, då många ur den erfarna servispersonalen lämnat branschen.

Ole Nielsen tillsammans med kollegan Tina Vinnerborg, CMO på Wineally.

Optimala mat- och vinupplevelser hemma eller på restaurang

Med Wineallys lösning får varje maträtt ett så kallat smak-DNA. På restaurang matchas maträtterna med de viner som finns i restaurangens vinkällare, i en webbshop för vin matchas en maträtt (recept ingår) med vinhandlarens sortiment. Algoritmen som ligger bakom har utvecklats av Wineallys team och några av världens bästa sommelierer. Då 88% av vinkonsumenterna är beredda att betala lite mer för vin om man vet att det kommer att förbättra vin & matupplevelsen så är intäktspotentialen god för Wineallys kunder.

Go-to market-strategi

Vägen till många restaurangkunder går via ett fåtal utvalda partners bland marknadsledande vinhandlare i till exempel Storbritannien.

– Vi har effektiviserat alla processer för att klara av detta. Nu är det tillväxt och intäktsökning som är största prioritering, säger Ole Nielsen.

Wineally trivs bra i sina nya lokaler i fastigheten Prisma i Helsingborg.

Från tech-hubben HETCH till eget kontor i Prisma på 2 år

Företaget har gjort en snabb tillväxtresa. När de flyttade in på tech-hubben HETCH 2020 var de 2 personer. Nu är de över 20 personer inklusive konsulter. Det som lockade med HETCH var att bli en del av en community, med fredagsfrukost, nätverksevent och investerarkontakter. Men ganska snabbt hade teamet vuxit ur startupfasen och hade andra behov. Den nya lokalen erbjuder större konferensrum, gemensamhetytor och ett eget kök för att kunna bygga teamkänsla och företagskultur för tillväxtresan. Lokalen är belägen i samma fastighet, Prisma i Oceanhamnen i Helsingborg, eftersom de trivs väldigt bra, speciellt efter att den nya Varvsbron från Helsingborgs C kom på plats. Nu har de rum för hela personalen plus för att växa ytterligare.

De viktigaste framgångsfaktorerna som entreprenörsbolag enligt Ole:

  • Gör det lätt att göra rätt!
  • Ge mervärde till dina kunder.
  • Våga bryt ny mark!
  • Snabbhet till marknaden.

– Det är även viktigt med goda relationer med partners och leverantörer, som t ex vårt fastighetsbolag. Att Wihlborgs har förståelse för vår affär och situation och löser utmaningar och önskemål vi har, underlättar vår tillväxtresa, avslutar Ole.


Relaterade artiklar

Prisma i Helsingborg är EYs Sverigekontor med bäst utsikt
Prisma i Helsingborg är EYs Sverigekontor med bäst utsikt

Stad & region

Prisma i Helsingborg är EYs Sverigekontor med bäst utsikt

EY var en av de första hyresgästerna att ta plats i Prisma och närheten till de centrala delarna är en viktig pusselbit för både medarbetare och kunder som besöker företaget. Sedan januari 2021 har revisionsföretaget EY och dess ca 45 medarbetare på Helsingborgskontoret sin hemvist i Prismahuset i Oceanhamnen, Helsingborgs nyaste stadsdel.
Techhubben HETCH gör nybyggda Prisma till ett färgsprakande community
Techhubben HETCH gör nybyggda Prisma till ett färgsprakande community

Kundstories

Techhubben HETCH gör nybyggda Prisma till ett färgsprakande community

I Helsingborgs nya stadsdel Oceanhamnen reser sig vårt innovativa kontorshus Prisma, där de första hyresgästerna nu flyttat in. Hyresgästerna kommer från en rad olika branscher, allt från IT-företag, konsultfirmor och advokater. Tillsammans bildar de en spännande blandning av företag. Med techhubben HETCH på bottenplan skapas dessutom en naturlig samlingspunkt som får huset att sjuda av liv.

Våra senaste artiklar

Science Village – ett världsledande forskningsområde
Science Village – ett världsledande forskningsområde

Stad & region

Science Village – ett världsledande forskningsområde

I Science Village i Lund får de två största forskningsanläggningarna i Sverige sällskap av allt fler aktörer inom näringsliv, forskning och akademi. Rätt spelat kan denna utveckling ge större effekter för regionen än vad Öresundsbron gett, menar Christian Lindfors, vd på Science Village.
På Foyens kontor i Malmö skapas utrymme för morgondagens talanger
På Foyens kontor i Malmö skapas utrymme för morgondagens talanger

Inspirerande kunder

På Foyens kontor i Malmö skapas utrymme för morgondagens talanger

I kontorshuset Sankt Jörgen 21 har advokatbyrån Foyen skapat ett elegant kontor som inte bara gör plats för växande talanger utan också för medarbetarnas sociala engagemang. Genom ett särskilt initiativ som syftar till att inspirera ungdomar till högre studier, hoppas Foyen dra till sig ny, framtida arbetskraft till branschen och även Öresundsregionen i stort