Hoppa till innehåll

Bolag som sitter i kluster har en snabbare speed to market

Kundstories

Våren 2021 säger Daniel Berg, Markus Lundberg och Magnus Weidmar upp sig från sina trygga jobb för att satsa fullt på sin idé - plattformen padelgoTV där man kan streama sina matcher, titta på dem och andras matcher i efterhand, dela och ta del av klipp och highlights. PadelgoTV valde då att sätta sig hos Hetch i Prismahuset i Oceanhamnen Helsingborg där de kunde vara en del av ett sammanhang.

I det gemensamma intresset för padel såg Daniel Berg, Markus Lundberg och Magnus Weidmar en tydlig öppning på marknaden. Padel har en låg ingångströskel, vem som helst kan spela med vem som helst. Men om man vill utvecklas som spelare, ges det inte lika enkla möjligheter. Som svar på detta skapade de PadelgoTV. Plattformen skapar inte bara ett smidigt sätt att utvecklas i sitt spel, plötsligt får den nya stora folksporten en utökad social yta i den digitala världen. Padelgo sitter i Hetch lokaler i Prismahuset med en inspirerande utsikt över marinan i Helsingborg. Här träffar vi Robin Lundgren, vd i bolaget och ett levande bevis för att utbytet mellan de olika företagen i communityn är en ytterst potent mekanism.

— Jag kom in i bilden för inte så länge sedan. Det hela började med att jag försökte få gänget att investera i min app, vilket resulterade i att de anställde mig som vd i deras bolag.

Att vara en del av ett sammanhang har stor betydelse

Robin understryker vikten av att sitta i ett sammanhang tillsammans med andra som bär på liknande ambitioner och driv. En viktig effekt är utbytet kring kreativitet, sina funderingar, och att man kan hjälpa varandra på vissa spetskompetensområden. Men det finns en annan poäng också menar Robin.

— Drivet smittar av sig. Här sporras vi av varandras framgångar. Och det blir lite tävling också, fast på ett bra sätt. Det blir så tydligt när man märker hur man sneglar på grannen och tänker: fasen, de släppte sin produkt för tre månader sedan och de har redan nått hit, nu måste vi speeda på. Inte konstigt att bolag som sitter i kluster har en snabbare speed to market.

Robin pratar också om hur viktigt det stöd och den push man får från själva inkubatorn är för att komma vidare. Man kan inte, och ska inte, vara bra på allting när man startar företag. Och man ska heller inte ha tänkt på allt, menar han.

— Du behöver inte ha en färdig affärsplan för att du ska börja förverkliga din idé. Men du måste våga kasta dig ut. Det går inte ha allt klart från början, då har du lanserat för sent.

Expansionen globalt gav oss stora möjligheter

På bara tre månader hade padelgoTV etablerat sig på 55 arenor och 270 banor runt om i Sverige. Och nu börjar även den internationella arenan få upp ögonen för plattformen, bland annat har de knutit ett kontrakt med en högprofilshall i Madrid där världsprofiler som Paquito spelar.

— Att expandera globalt är en stor möjlighet för uppskalning, det skiljer inget av värde på en padelspelare från Kanada och en från Sri Lanka. Men det finns större möjligheter än så med den här plattformen. Extremsporter är ett exempel men vi arbetar även på helt andra spår som inte alls har med sport att göra, säger Robin lite hemlighetsfullt.


Våra senaste artiklar

Ideon Science Park - en optimal plats att starta tech-bolag på
Ideon Science Park - en optimal plats att starta tech-bolag på

Kundstories

Ideon Science Park - en optimal plats att starta tech-bolag på

Världen såg annorlunda ut när Energy Opticon grundades. Året var 1989, Berlinmuren hade just fallit och Europa var på väg att öppna upp. Bara några år tidigare hade Ideon formats efter en vision av näringslivet, Lunds kommun och universitet, för att skapa fler företag i regionen baserade på forskning och innovation. Nu drygt trettio år senare skulle det visa sig att detta var en optimal plats och
Gamla Tretornfabriken i Helsingborg får ny identitet
Gamla Tretornfabriken i Helsingborg får ny identitet

Wihlborgs

Gamla Tretornfabriken i Helsingborg får ny identitet

Nytt namn och ny identitet – så inleds sommaren för gamla Tretornfabriken i Helsingborg som i juni blir Fabriken1891. Sedan Wihlborgs tog över fastigheten 2019 har vi strävat efter att förtydliga bilden av byggnaden utan att kompromissa med dess historia. Nu är målsättningen att sammanföra hyresgästerna och att allmänheten ska få en tydligare bild av vilka verksamheter som finns i byggnaden.