Kortadatum lagar mat till förmån för Musikhjälpen

En decembervecka om året anordnar Sveriges Radio Musikhjälkpen, där de sänder live dygnet runt för att lyfta fram en undanskymd mänsklig katastrof. Ett företag som inte var sena att utveckla sin egen idé till förmån för Musikhjälpen var en av våra hyresgäster i Lund, Kortadatum.se, en matsvinnsstartup. Deras affärsidé grundar sig i att de vi vill hjälpa matbutiker slänga mindre och sälja mer.

Intäkterna går oavkortat till Musikhjälpen

Som en koppling till matsvinnsfrågan och alla kontakter som Björn Sjöstedt på Kortadatum.se hade ville de väva ihop detta med Musikhjälpen. Lunds kommun gillade idén om att laga mat på matsvinn och servera till människorna på Stortorget i Lund under eventet samt att intäkterna oavkortat skulle gå till Musikhjälpen. Radiohjälpen och SVT blev likaså förtjusta i idén och denna veckan har man alltså möjlighet att handla mat på Stortorget i Lund till förmån för Musikhjälpen. Råvarorna kommer från grossister som sedan tillagas i storkök för att sedan transporteras ut till torget för servering. Kortadatum.se räknar med att kunna servera mat till 1500-2000 personer om dagen under veckan som evenemanget äger rum.

- Eftersom vi på Wihlborgs är engagerade i många hållbarhetsfrågor, tyckte jag att idén som Björn Sjöstedt på Kortadatum.se hade var ett enkelt och smart initiativ. Det visar mycket på vad vi kan åstadkomma om vi, stora som små, kan samlas kring en bra idé och tillsammans göra det möjligt. Vi är mer än gärna med och stöttar såna här fantastiska initiativ. Våra kunder gör allt möjligt och Kortadatum.se är ett fantastiskt exempel på det, säger Hans Andersson, affärsutvecklare på Wihlborgs.