Rekordsnabb tillväxt för e-handelsexpert

19 okt 2016E-handeln växer så det knakar, och Avensia med den. Som en av de största leverantörerna av e-handelslösningar är både utvecklingstakten och tillväxten rekordsnabb.
- E-handeln i stort växer med 20 procent om året och vårt mål är att växa ännu snabbare än så, säger Andreas Ericsson, global utvecklingschef på Avensia.

Lyckats växa framgångsrikt

Vi träffar Andreas Ericsson i Avensias nya kontor på Knutpunkten i Helsingborg dit företaget flyttade i augusti. Den snabba tillväxten gjorde att de tidigare lokalerna blev för små redan efter två år.

I Helsingborg har Avensia funnits sedan 2005, men företaget startade i Lund 2001. Då som ett klassiskt IT-konsultbolag. Företaget var tidigt ute och gjorde redan 2004 sitt första e-handelsprojekt. Sedan 2011 jobbar Avensia uteslutande med e-handel.

- Vi började med små kunder och har lyckats växa framgångsrikt. Idag har vi stora kunder som ställer mycket höga krav. Nyckeln till vår framgång är att vi brinner för innovation och att medarbetarna har stor frihet att prova nya lösningar, säger Andreas Ericsson.

Utnämnt till Gasellföretag

Nyligen blev Avensia utnämnt till Gasellföretag av Dagens Industri – något som är ovanligt för ett börsnoterat företag. Bland kunderna finns storföretag som Coop, Kjell & Company, Intersport och Lyko. Utvecklingen går rekordsnabbt och kraven från både e-handelsföretag och konsumenter ökar i snabb takt, vilket ställer krav på ständiga innovationer. Hetast just nu är nya produkten Storefront som kopplar ihop affärssystem och e-handelssystem så att all information finns på ett ställe.

- Tack vare Storefront har vi nu även lyckats få internationella kunder i såväl Europa som Kanada, Nya Zeeland och Hongkong. Vi har även ett utvecklingskontor på Filippinerna med både svenska och inhemska medarbetare, berättar Andreas Ericsson.

Ett ungt och innovativt företagsklimat

Den höga tillväxttakten ställer stora krav - både på rekrytering av medarbetare och på lokalerna. Att rekrytera utvecklare i den takt man behöver är en utmaning.

- Vi har ett ungt, innovativt företagsklimat där medarbetarna får stor frihet att ta egna initiativ. Kompetensutveckling är otroligt viktigt eftersom utvecklingen i e-handelsbranschen är så snabb. Och vi gör naturligtvis allt för att ha roligt tillsammans – vi är till exempel nyss hemkomna från vår årliga konferensresa som i år gick till Malaga.

Visa av erfarenhet är storleken på det nya kontoret väl tilltagen. Här finns utrymme för den planerade expansionen och förutom arbetsplatser för nya medarbetare planerar man också för en demonstrationsmiljö där man visar kopplingen mellan en fysisk butik och e-handel.