Nytt tidningshus på Östergatan

11 apr 2017

Förra våren beslutade Aller Media att flytta från Helsingborg till Malmö. Under hösten byggdes de nya lokalerna om och strax efter årsskiftet flyttade 250 personer in i Wihlborgs fastighet på Östergatan i Malmö.

Bo Jönsson, fastighetschef på Aller Media
Kontorslandskap
Mötesplats
Matsal
Reception
Förvaringsskåp för medarbetare
Våning 6

- Flytten har gått bra och vi är väldigt nöjda, trots att många medarbetare först reagerade negativt på beskedet. De flesta bor i eller omkring Helsingborg och var oroliga för hur pendlingen skulle fungera. Men det har fungerat bra. Vi kontaktade Skånetrafiken och de har satt in ett extra tågsätt på vissa avgångar för att möta det ökade antalet resenärer, berättar Bo Jönsson, fastighetschef på Aller Media.

Anledningen till flytten var främst att man ville komma närmare huvudkontoret i Köpenhamn, men också att man ville skapa ett samlat förlagshus i Skåne. På Östergatan finns nu nio tidningar som tidigare satt i Malmö, Helsingborg och Stockholm. På så sätt kan man ha en gemensam produktionsenhet och utnyttja resurserna mer effektivt. Här delar Året runt, Allers, Matmagasinet, Femina och flera andra tidningar på resurserna. I lokalerna finns allt från tillagningskök till tv- och podd-studio.

Bo Jönsson och hans kollegor tittade på nio möjliga lokaler innan man bestämde sig för lokalerna på Östergatan. Här hyr man fyra kontorsvåningar och en våning högst upp med gemensamma ytor som möteslokaler och lunchrum. 

-       Vi är glada att Wihlborgs övertalade oss att välja dessa lokaler. Läget är perfekt, bara ett par minuters promenad från centralstationen och nästan mitt i city. Och inte minst viktigt – vi har kunnat forma lokalerna efter våra egna behov, säger Bo Jönsson.

En anledning till att flytten blev ett lyckat projekt, trots inledande tveksamheter från personalen är att man jobbade mycket med förankring och information.

-       Jag hade möten med alla avdelningar för att fånga upp deras olika behov och önskemål. Under ombyggnadstiden livesände jag från de nya lokalerna varannan vecka så att personalen såg hur långt vi hade kommit. Och vi publicerade bilder av hur lokalen skulle bli på intranätet. På så sätt blev det ingen överraskning när det väl var dags för inflyttning.