Från litet lager på söder till stor butik på Berga

Det började 2007 med försäljning av arbetshandskar från en liten lokal på Landskronavägen i Helsingborg. Idag omsätter Henrik Dahlbergs företag Kondektor cirka 17 miljoner och har en stor, nyöppnad butik på Berga. Arbetshandskar är fortfarande den enskilt största produkten, men sortimentet har vuxit och omfattar även arbetskläder, skor och personlig skyddsutrustning.

Stor förståelse för vår affärsidé och vår verklighet

Henrik Dahlberg är vd och ägare till Kondektor och den som startade bolaget 2007. Med erfarenhet av arbetshandskar var det naturligt att börja där, men ganska snart breddade Kondektor sortimentet genom att bli återförsäljare för Blåkläder, som tillverkar arbetskläder. Under åren som följde flyttade Kondektor flera gånger, och när företaget 2011 flyttade till sin tredje lokal på söder satsade man också på en liten butiksdel, från att tidigare endast ha sålt direkt till kunder.

Företaget har vuxit stadigt och haft stor hjälp av att ha möjlighet att byta lokal i takt med tillväxten.

- Rörelsefriheten som finns hos en stor fastighetsägare som Wihlborgs har varit en framgångsfaktor för oss, förklarar Henrik Dahlberg.

- Vi har inte suttit fast med gamla kontrakt, utan har kunnat byta upp oss till större lokaler inom Wihlborgs fastighetsbestånd. Det har fungerat smidigt, och Wihlborgs har visat en stor förståelse för vår affärsidé och vår verklighet. Vi kanske inte kan betala en topphyra, men däremot kan vi teckna ett längre kontrakt eftersom vi ser en stadig tillväxt över tid.

Butiksdel med bra exponering i nya lokalerna

Sedan i höstas finns Kondektor på Garnisonsgatan på Berga, i en lokal på nästan 900 kvadratmeter, varav ungefär två tredjedelar är butiksyta. Totalt är man idag fem anställda.

- Butiksdelen är stor i förhållande till vår verksamhet idag, där 90 % av varorna går direkt till kund utan att passera butiken. Men vi räknar med att butiken inom fem år ska vara lönsam.      

- Hos oss ska en hantverkare kunna vara klädd och klar med logga på kläderna på fem minuter.

I lokalerna på Berga finns det utrymme att fortsätta växa.

- Vi har inte mättat marknaden ännu, utan vi jobbar långsiktigt och målmedvetet med att vårda befintliga kunder och att få in nya trevliga uppdrag.

- Samtidigt gäller det att anpassa sig efter förändringar på marknaden. Det växer fram nya arbetsgrupper, till exempel servicepersonal som fyller på kaffemaskiner, sköter växter och liknande. Därför erbjuder vi nu även lättare profilkläder som passar för deras behov, avslutar Henrik Dahlberg.

 

2016-04-12