Grossisten och distributören med entreprenörens känsla för affärer

7 jun 2018


De säljer, distribuerar och marknadsför produkter inom hälsa och hygien för människor och djur. Från välkända storsäljare till egenutvecklade mer nischade produkter. Hos Pharmaxim finns såväl diskmedel, flugfällor, och plåster, som hud- och hårvårdsprodukter.

Från välkända storsäljare till egenutvecklade mer nischade produkter

- Vi är glada entreprenörer med en portfölj som spretar, säger vd:n Ove Ohlson.

- Hittar vi något roligt så försöker vi dra in det. Heinz ketchup, till exempel. Heinz kom till oss för ett par år sedan då vi är starka mot lågprisvaruhusen och hade bra kontakter ute i Europa. Vi är breda ut mot alla kunder och leverantörer, men ibland kan vi hitta det där lite speciella. Egen pesto, till exempel! Annars är det mest inom hälsa hygien och skönhet som vi verkar. Där finns en stark tillväxt, vi omsatte 240 miljoner 2017.

Pharmaxim har sina rötter i Pharmacia med försäljning och distribution av veterinärläkemedel och djurhållningsprodukter. Med tiden har verksamheten expanderat till att också omfatta konsumentvaror inom hälsa och skönhet. Pharmaxim säljer andras varumärken på exklusiv basis i Norden, men utvecklar och säljer även egna produkter.

Flugfällefabriken som exporterade till Irak

- Vi har en liten fabrik i Markaryd som tillverkar flugfällor i form av klisterark på rulle och i andra format. Dessa har bland annat exporterats till Irak, där de användes på sjukhus. Då var det verkligen en stororder och fabriken gick verkligen på högvarv, men vi säljer fortfarande mycket till lantbruken, berättar Ove.

Allra mest känt – och definitivt störst – av de varumärken som Pharmaxim driver själva är hudsalvan Helosan, som de har haft sedan 1988.

- Det är lite kult! Ägaren Zoetis är experter inom läkemedel, de kan inget om Helosan och vi driver varumärket helt själva, från recept ända ut till butikshyllorna, med undantag för produktion. Det är ett otroligt starkt varumärke – med en varumärkeskännedom på 66 procent!

Pharmaxim äger flera starka varumärken för registrerade djurläkemedel. Men så var det detta med att bredda sig.

- 2008 kom ju finanskrisen, då svenska kronan brakade och 2009 startade vi en satsning på konsumentsidan genom Pharmaxim Sales Group som var inriktad på snabbrörliga konsumentvaror inom hygien och skönhet. 2010 slogs bolagen ihop i Pharmaxim AB. Det gav oss direkt möjligheten att sälja receptfria läkemedel till dagligvaruhandeln när apoteksmonopolet försvann, eftersom tillstånd för läkemedel redan fanns i det andra bolaget.

Inledningsvis sålde de läkemedel på Rusta och ÖoB, på senare tid även till andra kunder, exempelvis flygplatser.

Framgång genom lågprisvaruhusen

På senare år är det konsumentsidan som vuxit och det är även här som Pharmaxim har flera konkurrenter.

- Men vi jobbar med en del kundgrupper som vissa varumärken inte vill eller orkar jobba emot, det är vår styrka. Glaxo som har Sensodyne och Aquafresh har egna säljstyrkor, men vi bearbetar kunder i exempelvis hard discount, det vill säga lågprisvaruhus. På samma sätt har vi samarbete med Perrigo/ACO att sälja utgående serier inom dagligvaru- och lågprishandeln.

- Vi har starka relationer med våra kunder och drivs av vad de vill ha in. När ÖoB ville ha in professionell hårvård i sortimentet var vi där och byggde upp avdelningar. ÖoB, Rusta och Dollarstore är några av våra största kunder och de växer så det knakar.

Pharmaxim växer också.

Transporthubben Ättekulla

- Vi har suttit i dessa lokaler sedan 2004 då var vi 10–12 anställda. Men vi har utvecklats och expanderat stadigt sedan dess: både produktportföljen och lokalytan har breddats. Vi har etappvis slagit ut väggar och även tittat på andra lokaler hos Wihlborgs, men det har funkat bra att expandera här – och Ättekulla är en riktig transporthub. Det går inte att sitta inne i Helsingborg om man har mycket transporter. Vi ville dessutom ha lager och huvudkontor på samma ställe.

- Samarbetet med Wihlborgs har varit bra för oss. Vi har gjort många projekt ihop och vi skrev nyligen ett nytt femårsavtal där det ingår utveckling av fastigheterna, exempelvis ett aerosollager. Om jag fick fantisera fritt skulle vi bygga ihop byggnaderna, men vi har löst det genom en uppvärmd transportgata för att underlätta för truckarna vintertid, avslutar Ove Olsson.