Från lyxprodukt till pool för folket

7 jun 2018


Ikea möblerade folkhemmet, Hennes & Mauritz klädde befolkningen och Folkpool har lyckats förverkliga många svenskars dröm om en egen pool. Allt började 1968 i ett garage i Järna utanför Södertälje. 50 år senare har den första konceptbutiken öppnat i nya lokaler på Berga i Helsingborg.

Ny konceptbutik för pool och spabad på Berga

Folkpool är ny hyresgäst hos Wihlborgs i Helsingborg sedan i mars då de flyttade in på Florettgatan 16 på Berga med 500 kvadratmeter till sitt förfogande.

- Vi fastnade för läget, här är det bra trafik, det är lätt att hitta hit, det finns en bra mix av butiker i området och vi har ett bra skyltfönster med en stor och fin lokal på hörnet. Det är helt rätt målgrupp som rör sig här, berättar butikschef Tommy Thulin.

Butiken på Berga är referensbutik med det nya konceptet. Förnyelsen kommer lagom till att familjeföretaget Folkpool fyller 50 år och de har planerat många aktiviteter i år. Folkpool är ett känt varumärke med marknadens största sortiment av pooler och spabad – med ensamrätt för stilbildande spabadleverantören Jacuzzi. Folkpool har ett trettiotal butiker i Sverige och i butiken på Berga jobbar två till tre personer varje dag.

Från lyxprodukt till pool för folket

I slutet av 1960-talet var poolen en lyxprodukt som kostade en hel del pengar. Lars och Gitte Biörck på Fiskarvägen i Järna såg en möjlighet att ta fram en poolkonstruktion som den händige kunde bygga på egen hand till en rimlig kostnad. Helt enkelt en pool för folket. 1968 förverkligade de sin idé och företaget Folkpool föddes. Under första året fick paret Biörcks garage fungera som lokal för både tillverkning och lager. Snart flyttades pooltillverkningen till ett loft i en lada utanför Järna.

Idag är det andra generationen som driver familjeföretaget framåt. Med engagerad personal och kunniga återförsäljare som arbetar med samma entusiasm som när Lars Biörck byggde sin första pool 1968 i garaget hemma i Järna. Sedan 2000 finns även spabad i sortimentet och Folkpool är idag marknadsledande även inom detta segment.

- Trenderna inom pool och spa går i vågor men det är stark medvind för badbranschen just nu. På våren är det pool med sikte på midsommar och på hösten spabad med jul och nyår i tankarna. Vi satsar dessutom mycket på tillbehör, förklarar Tommy och visar delar av sortimentet som omfattar allt från okrossbara champagne- och cocktailglas till träningsredskap, samt naturligtvis uppblåsbara badankor och det senaste årets modefågel: flamingon.