Drar nytta av e-handelstrenden

E-handeln växer så det knakar. 2015 e-handlade svenskarna julklappar för 5 miljarder vilket var en ökning med 25 procent jämfört med förgående år. Vi köper inte längre bara kläder, elektronik och böcker på internet. Utbudet är nästintill obegränsat. Det är i dag nästan lika vanligt att klicka hem en tröja via nätet som en matkasse färdigkomponerad med kvällens middag. En som dragit nytta av denna trend är Carl Munkeschöld på E-3PL Logistics AB i Helsingborg.

Ökat storlek på lokalen efter hand som företaget vuxit

Carl Munkeschöld skapade E-3PL Logistics tillsammans med sina bröder Rasmus och Johan för 10 år sedan. Ett företag som i samband med e-handelns explosionsartade ökning vuxit för varje år som gått. Företaget började i en liten lokal på söder och har kunnat byta upp sig i storlek efter hand som företaget vuxit.

De tre bröderna är uppvuxna på en gård i byn Fränninge vid Österlen i ett hem som andas entreprenörskap. Även deras syster är egenföretagare inom mode och heminredning numera med säte i Kalifornien. Carl själv valde att säga upp sig från sitt jobb på Sony i Lund för att satsa på sina egna idéer och bland annat utveckla företaget E-3PL Logistics.

E-3PL Logistics affärsidé innebär ett nytt sätt att driva företag på

Inspirationen till E-3PL Logistics affärsidé är hämtad från USA och innebär ett helt nytt sätt för entreprenörer att driva företag på. E-3PL utför logistikarbete för e-handelsföretag genom att tillhandahålla lager för deras produkter samt plocka, packa och skicka deras beställningar till konsumenten. De cirka 60 e-handelsföretag som idag använder sig av E-3PL Logistics tjänst säljer det mesta man kan tänka sig; mat, hälsokost, kläder, leksaker, heminredning, hantverk med mera.

E-3PL Logistics tjänst utnyttjas dels av snabbväxande e-handelsföretag i behov av att outsourca logistiken, men även av entreprenörer och uppstartsföretag som inte har tid för logistikarbete.

- Som kund hos E-3PL Logistics kan man ha fullt fokus på att utveckla sitt eget företag – mer tid för nya idéer och marknadsföring och mindre stress kring de logistiska frågorna, säger Carl Munkeschöld.

En fördel för kunderna är att de bara betalar för den lagerkapacitet och de tjänster de utnyttjar och kan därmed växa på ett kostnadseffektivit sätt.

Läs mer om företaget på www.e3pl.se

2016-05-25

Text och foto: Ellen Westerberg