Bombayworks på sjunde våningen i Malmös första skyskrapa

7 jun 2018


De är en digital fullservicebyrå som vuxit från en liten källarlåda i Lund till en etablerad aktör på sjunde våningen i Malmös första skyskrapa. De låter kunderna sköta marknadsföringen och namnet till trots har Bombayworks i dag kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Mumbai.

Behovet var att hitta en aktör som vi kunde utvecklas och växa med

Vi träffar Mats Johansson, KAM på Bombayworks, som suttit i Kockums gamla huvudkontor Gängtappen sedan mars i år.

-Vi har bytt kontor vartannat eller vart tredje år sedan starten men så hamnade vi i en situation där vi behövde röra på oss, samtidigt som vi expanderar. Innan sökte vi kanske mer charm än funktion, men i höstas började vi leta lokal och kände samtidigt att vi behövde hitta en aktör som vi kan utvecklas och växa med. För vår del fanns det inte många alternativ. Några av våra egna kunder sitter hos Wihlborgs – och de verkar ju trivas.

Med möjlighet att anpassa kontoret efter hur vår verksamhet ser ut

- Vi var i dialog med Wihlborgs hösten 2017 om att byta till Gängtappen. Peter på Wihlborgs berättade då att det fanns ett specialplan”, sjuan, där Additude har tagit halva. Så vi sa ja.

- Vi har verkligen längtat efter att få nyckeln och det känns superhärligt nu. Jag minns fortfarande känslan första gången vi klev in här att det är precis vad vi har letat efter. Gängtappen har allt, det är en fantastisk byggnad med historia som fått en attraktiv ansiktslyftning och såklart utsikten i tre väderstreck!

- Wihlborgs och arkitektfirman var otroligt duktiga på att visa möjligheterna och lyssna på oss. Och vi har en utmaning eftersom vi har olika discipliner i bolaget, några jobbar under hög belastning och behöver vara fokuserade – och så har vi projektledare med mycket liv och prat. Lösningen är ett slags minimodulärt kontorslandskap som går att anpassa efter hur vår verksamhet ser ut. Alla är inte på plats hela tiden, dessutom finns det plats för oss att växa.

Och växer gör de. Från den ”lilla lådan i Lund” med fyra personer till dagens 75 anställda.

Svensk kvalitet – indisk kostnadseffektivitet

Bombayworks har funnits sedan 2007. Fyra av grundarna blev vänner under studietiden. Två av grundarna var senare kollegor, IT-konsulter på som jobbade med storskalig outsourcing av digitala projekt, men hoppade av med ambitionen att skapa något eget i mindre skala. Outsourcing för reklam- och kommunikationsbranschen, via Mumbai (Bombay) Indien. Med andra ord: svensk kvalitet med indisk kostnadseffektivitet. Därav namnet.

- Indien har fler dataingenjörer än vi har invånare i Sverige, så det är inte så konstigt, förklarar Mats.

- Tanken var att ”sälja webb” – men vi var ju inga säljare. De tre första månaderna använde vi indiska underleverantörer, men vi kunde inte stå för det med tanke på socialt ansvar. Så vi startade ett indiskt dotterbolag för att kvalitetssäkra. Vi hade den svenska produktionsapparaten i Lund, sälj i Stockholm och tre utvecklare i Mumbai/Bombay. Det gick okej.

Men det kom en tid då de inte ville vara produktionsbolaget längst ner i näringskedjan längre. Då bestämde de sig för att ställa om till den renodlade digitala fullservicebyrå de varit sedan 2012–2013.

- Jag kom in som KAM 2008. Någonstans kring 2010, vid övergången från Flash till HTML, påbörjade vi en resa då vi rekryterade kreatörer och svängde kundstocken, från underleverantör till egna kunder på bara ett par år, säger Mats.

Första storkunden var Toyota Sverige, en relation som står sig än idag. Bombayworks växer kontinuerligt tack vare just fördjupade kundåtaganden och en företagsmodell som fungerar, de lockar till sig kompetenta medarbetare som trivs och stannar länge.

Idag är Bombayworks 30 personer i Malmö, 30 i Stockholm och 15 i Mumbai. Men de var en ganska liten byrå under många år innan det tog ordentlig fart 2016. Då de gick vi från 17–18 till 75.

Marknadsföring genom kundernas storytelling

-Vi låter jobben och våra kunder tala för oss. Vi har exakt samma kompetens och resurser oberoende av var jobben görs. Våra kunder vet ju inte om vår produktion förläggs i Sverige eller Indien, inte ens vi själva kan avgöra vem som har gjort jobbet.

Innan vi tackar för besöket stannar Mats till vid ett av de många stora fönstren och blickar ut över det som en gång var en myllrande varvsindustri:

-Det är otroligt givande att vara med om denna digitaliseringsresa som många organisationer går igenom just nu. Och att vi hittade hit till Västra Hamnen, det känns helt rätt. Stora bolag flyttar hit, många som ser potentialen i omvandlingen som sker här ute. Det är fantastiskt kul att vara en del av den nya eran i denna ikoniska byggnad. Det sitter redan spännande företag här och vi ser fram emot att byggnaden fylls upp. Jag ser fram emot att sitta här i många, många år!