Året i sammandrag

För Wihlborgs var 2019 ett aktivt år. Det i sig är inget ovanligt. Vi har alltid månat om att vara en aktiv fastighetsägare och förvaltare. Men vi har aldrig gjort så stora köp och försäljningar av fastigheter som under 2019. Vi har aldrig investerat så mycket i projekt och vi har aldrig tecknat så många hyresavtal eller uppnått en så hög nettouthyrning. Vårt förvaltningsresultat ökade med 26 procent, från 1,4 till 1,8 Mdkr och totalresultatet uppgick till 2,9 Mdkr, vilket motsvarade ett resultat per aktie om 19,02 kr. Hyresintäkterna uppgick vid årsskiftet till 3 Mdkr - en ökning med 11 procent. Vi bygger också för en hållbar framtid genom att fortsätta vara aktiva i vår roll som regionsbyggare och genom att sätta extra fokus på hållbara affärer framåt.

Ladda ner Wihlborgs års- & hållbarhetsredovisning 2019 här

Viktiga händelser 2019

Kvartal 1

I januari påbörjas utvecklingen av Helsingborg C som bland annat innefattar ny fasad, nya entréer, ny restaurangdel, mer kontorsytor och ombyggt resecentrum. I Lund följer Wihlborgs upp 2018 års förvärv av Nya Vattentornet 3 med att köpa Nya Vattentornet 2 och 4 om totalt 49 000 m² för 1,26 miljarder kronor. Malmö stad tecknar ett tioårigt hyresavtal med Wihlborgs om 8 200 m² i Elefanten 40 i centrala Malmö för hälsa-, vård och omsorgsförvaltningen.

Kvartal 2

I Helsingborg köper Wihlborgs Hermes 10 och 16, även kallade Tretornfabriken, om totalt 51 000 m² för 1,25 miljarder kronor. Helsingborgs nya techhubb HETCH tecknar avtal om 1 900 m2 i Prisma i Oceanhamnen med inflyttning i slutet av 2020, men etablerar sin verksamhet i Svea 7 redan 2019. Wihlborgs beslutar att den svenska förvaltningen ska vara klimatneutral för helåret 2019. Sedan tidigare deltar vi i flera initiativ för minskad klimatpåverkan.

Kvartal 3

Wihlborgs tecknar avtal om att sälja Gängtappen 1 i Dockan till Länsförsäkringar Skånes fastighetsbolag Länshem Skåne för 720 Mkr. Kontorshuset Dungen (Gimle 1) i Hyllie tilldelas stadsbyggnadspriset i Malmö. Huset stod klart för inflyttning våren 2019 med Tullverket som största hyresgäst. Wihlborgs hyr ut hela Urnes 3 om totalt 4 600 m² på Svågertorp i Malmö till en offentlig hyresgäst.

Kvartal 4

Wihlborgs hamnar på tredje plats i stiftelsen Allbrights kartläggning av jämställdheten i svenska börsbolag och fastighetsbranschen benämns som första jämställda bransch. Wihlborgs certifieras som ett Great Place to Work i både Sverige och Danmark. Den svenska verksamheten har certifierats varje år sedan 2016. Wihlborgs andra projekt i Hyllie, kontorshuset Origo (Bure 2), står klart för inflyttning. Ingka Services AB hyr samtliga kontorsytor, totalt 6 800 m2.

Vi är inte färdiga, vi blir aldrig färdiga. Vi fortsätter att varje dag lyssna, ta initiativ och agera för att leva upp till rollen som regionsbyggare och för att vara det fastighetsbolag som bäst förstår näringslivets behov och önskemål.
Det finns alltid rum för mer.

Ulrika Hallengren, vd Wihlborgs Fastigheter
Här kan du läsa hela vd-ordet

Wihlborgs i korthet

Vår verksamhet

Wihlborgs är det ledande fastighetsbolaget i Öresundsregionen. Varje dag går 50 000 människor till jobbet i våra lokaler. I Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn möts människor i stadsrum skapade av oss. Och i styrelserum, föreningslokaler och samhällsforum är vi med när Öresundsregionen växer i en mylla av urban mångfald och hållbarhet. Det här är fastighetsbolaget Wihlborgs. Regionsbyggaren.

Vår affärsidé

Wihlborgs ska utveckla, äga och i egen regi förvalta kommersiella fastigheter, med fokus på väl fungerande delmarknader i Öresundsregionen.

Vår hållbarhet

Wihlborgs ska agera för en långsiktigt hållbar utveckling av företaget och regionen. Fokus ligger på hållbara fastigheter, ansvarsfulla affärer, attraktiv arbetsgivare och engagemang för region och samhälle.

Malmö

Uthyrningsbar yta: 598 000 m2

Wihlborgs i Köpenhamn

Mål & strategier

Hur många kvadratmeter behöver en god idé? Det beror på. En storslagen tanke kan mycket väl rymmas på en liten yta. Och tvärtom. Men alla idéer behöver en plats att bo på. Att gro på. Vi håller därför alltid dörrarna öppna för att släppa in nya idéer, och för att låta goda idéer växa. Hos Wihlborgs bor alla sorters verksamheter, små och stora, alla med sin unika affärsidé. Den samlade energin som de genererar, varje dag, ger arbetstillfällen, utveckling och värden som kommer oss alla till del. De är en kraft som för samhället framåt. Vår viktigaste uppgift är därför att fortsätta skapa rum för mer goda idéer.

Här kan du läsa om våra mål och strategier
Aktien

Wihlborgs aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Den största ägaren i Wihlborgs är Erik Paulsson med familj som äger 10 procent av aktierna. Vid utgången av 2019 ägde de tio största ägarna 33 procent av det totala antalet aktier och andelen utländska aktieägare var 40 procent.

Läs mer om Wihlborgsaktien

Projekt & utveckling

Wihlborgs affärsmodell bygger på tillväxt och vilar på två ben: fastighetsförvaltning och projektutveckling. Att kontinuerligt utveckla nya lönsamma projekt är centralt för vår fortsatta tillväxt. Vi bedriver projektutveckling dels genom om- och tillbyggnader på befintliga fastigheter, dels genom nybyggnation på oexploaterad tomtmark eller förtätning på mark inom bebyggda fastigheter. Vi arbetar kontinuerligt med att hitta ny mark och utveckla nya detaljplaner för att kunna tillgodose marknadens kommande behov.

Här kan du läsa mer om våra pågående projekt

2019 färdigställde vi ett tiotal 10 projekt över 10 Mkr i våra fyra regioner. Bland de slutförda projekten i Malmö finns Gimle 1 (Dungen) på 9 000 kvm och Bure 2 (Origo) på 6 800 kvm i Hyllie Malmö, Kranen 2 på 10 700 kvm i Dockan Malmö och en ombyggnation av Elefanten 40 på 8 200 kvm. I Lund färdigställde vi Diabasen 1 på 3 000 kvm på Gastelyckan och Raffinaderiet 5 (Sockerbiten) på 1 900 kvm i centrum. I Helsingborg slutfördes ombyggnationen av 5 000 kvm i Polisen 5 och i Köpenhamn färdigställde vi projekt på Abildager 8-14 i Bröndby om 14 500 kvm och Mileparken 22 i Ballerup om 11 000 kvm.

Hållbara affärer

Wihlborgs ansvar som ledande fastighetsbolag i regionen väger tungt. Men vi bär gärna det ansvaret, eftersom vi vet att det är genom att fortsätta vårt målmedvetna arbete som vi kan bidra till en hållbar utveckling. För oss är det viktigt att ta ansvar inom hållbarhetsområdets alla delar, från miljö och social hållbarhet till bolagsstyrning, riskhantering och rapportering. Hållbar stadsutveckling är en central fråga i takt med den växande befolkningen i våra städer, och detta är ett område där Wihlborgs kan bidra genom både vår egen verksamhet och i samverkan med andra intressenter.

Läs mer om hur vi jobbar med hållbara affärer

Specialanpassad teknik som minimerar klimatpåverkan

Under 2018-2019 har Wihlborgs genomfört ett energiprojekt i Ubåten 2 i Dockan där resultatet är en byggnad som drivs resurseffektivt och klimatneutralt. I fastigheten fanns gamla kylmaskiner som behövde bytas. Eftersom läckage från traditionella kylanläggningar har stor klimatpåverkan ville vi visa att det går att skapa en klimatneutral lösning. Under 2019 installerade vi en ny kylmaskin där Wihlborgs driftsansvarige, Jan Larsson, utformat lösningen tillsammans med leverantören Klimatkyl och tillverkaren SCM Ref AB. Nu kyls huset av en modern anläggning med en liten mängd naturlig köldmedia (propan), som har en mycket liten klimatpåverkan vid eventuellt läckage, och som drivs av el från husets egen solcellsanläggning. Resterande energi är förnybar el från vindkraft och biobaserad fjärrvärme vilket gör att byggnaden energimässigt drivs klimatneutralt. Projektet innebär en årlig besparing på 90 MWh el och 50 MWh fjärrvärme.

Fokus på hållbarhet och återbruk

På Ideon bygger Wihlborgs om 7 000 m2 i Syret 5 för Volvo Cars som utökar sin verksamhet i Lund. På Volvos önskan är hållbarhet och kostnadseffektivitet centralt i projektet och fokus ligger på att gemensamt hitta lösningar som möjliggör återbruk. Befintliga glas- och dörrpartier behålls och flyttas och endast uttjänt material byts i toaletter och pentryn. Istället för att byta hela undertaket återanvänds befintliga, fullt funktionella, plattor i arbetsplatsytorna medan de allmänna ytorna får nya. När det gäller ventilationen hade Volvos ursprungliga önskemål om placering krävt stora ingrepp i systemet. Istället anpassar Volvo inplaceringen så att befintligt system kan användas. Sommaren 2020 flyttar Volvo in i lokaler utformade med omtanke om miljön och med toppmodern känsla i planlösningar och inredning.

Vill du komma i kontakt med oss?

Vi svarar gärna på dina frågor och funderingar.

Bild på Ulrika Hallengren

Ulrika Hallengren